Ωδή στον Χαγιάο Μιγιαζάκι (Β’ Μέρος)

…το δεύτερο και τελευταίο μέρος του αφιερώματος, στον σπουδαίο Ιάπωνα σκηνοθέτη:

Πριγκίπισσα Μονονόκε (1997)

SU.Mononoke

Πρωτότυπος τίτλος: Mononoke-hime

Ο νεαρός πολεμιστής Ασιτάκα, πρίγκιπας και αρχηγός της φυλής των Εμίσι, μολύνεται από μια κολλητική και θανάσιμη ασθένεια, στην προσπάθειά του να προστατεύσει τη φυλή του απ’ την επίθεση ενός δαίμονα. Στο ταξίδι που θα κάνει για να βρει γιατρειά, θα γνωρίσει την Πριγκίπισσα Μονονόκε (ή αλλιώς Πριγκίπισσα των Πνευμάτων), την οποία ανέθρεψαν οι λύκοι.

Η «Πριγκίπισσα Μονονόκε» είναι μια απ’ τις πιο ώριμες και περίπλοκες ταινίες του Μιγιαζάκι τόσο ως προς τη δομή και τις ιστορίες που διαδραματίζονται παράλληλα, όσο και ως προς το περιεχόμενο. Η βασική θεματική γύρω απ’ την οποία δομείται το έργο αφορά το περιβάλλον και, συγκεκριμένα, το κατά πόσο είναι δυνατή η αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου-φύσης. Με τα όρια ανάμεσα σε καλό και κακό να παραμένουν ασαφή (όπως και στις περισσότερες ταινίες του σκηνοθέτη) βλέπουμε πώς κάθε κομμάτι της φύσης μάχεται για την επιβίωσή του.

Βαθμολογία: ★★★★★★★★☆☆

Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων (2001)

1083_019812B.jpg

Πρωτότυπος τίτλος: Sen to Chihiro no kamikakushi

H δεκάχρονη Τσιχίρο ταξιδεύει μαζί με τους γονείς της προς τη νέα τους κατοικία. Μια λάθος στροφή με το αυτοκίνητο θα τους οδηγήσει στα λουτρά της Γιουμπάμπα, ενός μαγικού τόπου όπου μαζεύονται κάθε λογής πνεύματα. Με τους γονείς της μεταμορφωμένους σε γουρούνια κι αιχμάλωτους της Γιουμπάμπα, η Τσιχίρο θα πρέπει μόνη της να βρει έναν τρόπο να ξεφύγουν.

Το «Ταξίδι στη χώρα των θαυμάτων» δεν είναι μόνο η πιο γνωστή ταινία του Μιγιαζάκι, αλλά και η μοναδική μέχρι σήμερα ιαπωνική παραγωγή που κατάφερε να κερδίσει Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων, σε μια απ’ τις πλέον αμερικανοκρατούμενες κατηγορίες των εν λόγω βραβείων. Για ακόμα μία φορά ο σκηνοθέτης επιλέγει η πρωταγωνίστρια να είναι γένους θηλυκού και να βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ της παδικής ηλικίας και της ενηλικίωσης, αποτυπώνοντας το δύσκολο πέρασμα απ’ τη μία στην άλλη. Παράλληλα, ο Μιγιαζάκι θίγει το ζήτημα της αλλοτρίωσης της Ιαπωνίας απ’ τον ίδιο της τον πολιτισμό και τη βαρύτατη επιρροή του καπιταλισμού στην ιαπωνική κοινωνία.

Βαθμολογία: ★★★★★★★★★★

Το κινούμενο κάστρο (2004)

Howl's Moving Castle (2004)

Πρωτότυπος τίτλος: Hauru no ugoku shiro

Μια δεκαοκτάχρονη κοπέλα που εργάζεται στο καπελάδικο της μητέρας της, η Σόφι, γνωρίζει αναπάντεχα έναν μυστηριώδη κι ιδιαίτερα γοητευτικό μάγο, τον Χάουλ. Λίγο μετά τη συνάντησή τους, μια μάγισσα θα την μεταμορφώσει σε ενενηντάχρονη γιαγιά και, για να λύσει την κατάρα, θα καταφύγει στο μαγικό κάστρο του Χάουλ, όπου και θα ξεκινήσει η απίστευτη περιπέτειά της.

Βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Diana Wynne Jones, το «Κινούμενο Κάστρο» είναι μία ακόμη φανταστική περιπέτεια. Παρά το γεγονός πως οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες, η Σόφι και ο Χάουλ, αντιμετωπίζουν ο καθένας τους προσωπικούς του δαίμονες, ο Μιγιαζάκι επέλεξε ένας πόλεμος να εκτυλίσσεται στο παρασκήνιο αυτής της ιστορίας, φανερά επηρεασμένος απ’ την αμερικανική εισβολή στο Ιράκ, το 2003.

Βαθμολογία: ★★★★★★★★★☆

Ponyo on the Cliff by the Sea (2008)

Ponyo On The Cliff by The Sea (2008)

Πρωτότυπος τίτλος: Gake no ue no Ponyo

Η Ponyo είναι ένα μικρό χρυσόψαρο που ζει με τον πατέρα της και τις αδερφές της στη θάλασσα. Μια μέρα απομακρύνεται απ’ την οικογένειά της και καταλήγει στη στεριά, όπου τη βρίσκει και τη σώζει ένα πεντάχρονο αγόρι, ο Sōsuke. Η Ponyo τον ερωτεύεται κι αποφασίζει πως θέλει να μεταμορφωθεί σε άνθρωπο για να είναι μαζί του, παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της. Η απόφασή της αυτή, όμως, θα φέρει τα πάνω-κάτω στην ισορροπία της φύσης…

Ακόμα μια παραμυθένια ταινία που μας χάρισε ο Μιγιαζάκι, της οποίας η αθωότητα θυμίζει έντονα τις Περιπέτειες του Τότορο. Τα ζωηρά χρώματα, το σχέδιο και η πρωτότυπη υπόθεση δημιουργούν μια παιδική ταινία που εκτός απ’ τα παιδιά, αναμένεται να απολαύσουν και πολλοί ενήλικοι!

Βαθμολογία: ★★★★★★★★☆☆

The Wind Rises (2013)

The Wind Rises (2009)

Πρωτότυπος τίτλος: Kaze tachinu

Η φανταστική βιογραφία του σχεδιαστή αεροσκαφών Jiro Horikoshi (1903–1982), ο οποίος κατασκεύασε το Mitsubishi A6M Zero, αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε απ’ την Αυτοκρατορία της Ιαπωνίας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το «The Wind Rises» είναι το κύκνειο άσμα του Μιγιαζάκι, πριν την επίσημη απόσυρσή του, το 2013. Ένας σκηνοθέτης τόσο στενά συνδεδεμένος με τον εναέριο χώρο, δεν θα μπορούσε παρά να επιλέξει μια ανάλογη θεματική για να πει στο κοινό του το κινηματογραφικό του αντίο. Παρά το γεγονός πως η ταινία προκάλεσε αντιδράσεις για το θέμα της (παρά το γεγονός πως είναι γνωστό τοις πάσι ότι ο Μιγιαζάκι είναι πασιφιστής), προσωπικά θεωρώ πως ο τρόπος με τον οποίο τη χειρίστηκε δεν άφηνε περιθώρια παρανόησης.

Βαθμολογία: ★★★★★★★★★☆

Advertisements

One thought on “Ωδή στον Χαγιάο Μιγιαζάκι (Β’ Μέρος)

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s