Εκατό χρόνια μοναξιά & Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας

img_5609

Márquez G.G. (1967), Εκατό Χρόνια Μοναξιά, Αθήνα: Α.Α. Λιβάνη
Márquez G.G. (1985) , Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας, Αθήνα: Α.Α. Λιβάνη
Μετάφραση και των δύο: Κλαίτη Σωτηριάδου Μπαράχας

Πριν από μερικούς μήνες διάβασα για πρώτη φορά δημιούργημα δια χειρός Μάρκες, το «Χρονικόν ενός Προαναγγελθέντος Θανάτου». Μ’ άρεσε τόσο πολύ, που όταν μου ζήτησε η cocooning cat να προτείνω ένα καλοκαιρινό ανάγνωσμα στους αναγνώστες της, δεν το σκέφτηκα δεύτερη φορά. Μ’ άρεσε τόσο πολύ, που ανυπομονούσα να βρω χρόνο για τα δύο παραπάνω μυθιστορήματα, γιατί ήθελα να τ’ απολαύσω όπως τους αξίζει: σπίτι, ξάπλα, με την αφόρητη αθηναϊκή ζέστη που ώρες-ώρες προσομοιάζει μ’ εκείνη της Κολομβίας, πατρίδας του Μάρκες.

Ξεκίνησα με το «Εκατό Χρόνια Μοναξιά» χωρίς κάποιον ιδιαίτερο λόγο, αφού δεν ήξερα τι πραγματεύεται κανένα από τα δύο βιβλία. Πρόκειται για την ιστορία της οικογένειας των Μπουενδία, η οποία ξεκινά απ’ την ίδρυση του Μακοντό, μιας απομονωμένης κοινότητας βαθιά κρυμμένης στα τροπικά δάση της Λατινικής Αμερικής, απ’ τον πρώτο Χοσέ Αρκάδιο Μπουενδία και εκτυλίσσεται για εκατό χρόνια κι επτά γενιές. Μέσα απ’ την ιστορία των Μπουενδία, ο Μάρκες μας αφηγείται την ιστορία της χώρας του, την ιστορία του ανθρώπινου είδους.

Στην οικογένεια των Μπουενδία τα ονόματα των αρσενικών απογόνων εναλλάσσονται διαρκώς: οι Αουρελιάνο είναι πάντοτε κλειστοί και ξεροκέφαλοι χαρακτήρες ενώ οι Χοσέ Αρκάδιο χαρακτηρίζονται απ’ την περιέργεια και την ασύλληπτη σωματική τους διάπλαση. Κι αν ο αφηγηματικός χρόνος ως επί το πλείστον είναι γραμμικός (με λίγες αναχρονίες εδώ κι εκεί) στην πραγματικότητα αυτή η επαναληψιμότητα ονομάτων και χαρακτηριστικών δημιουργεί την αίσθηση ενός κύκλου. Αμάλγαμα ρεαλιστικής αφηγησης και μαγικού ρεαλισμού, ιστορίας και μυθοπλασίας, πραγματικού και φανταστικού, το μυθιστόρημα αυτό μας αποδεικνύει πως η ιστορία πράγματι επαναλαμβάνεται κι αν πολλές φορές δεν μπορούμε να την αλλάξουμε, άλλες τόσες φταίμε οι ίδιοι, που αγνοούμε το παρελθόν μας.

Έχοντας πάρει μια μικρή γεύση από το τι μπορεί να φτιάξει ο Μάρκες σε λιγότερες από 150 σελίδες, το «Εκατό Χρόνια Μοναξιά» ήταν ακριβώς αυτό που προσδοκούσα από ένα μυθιστόρημα τετρακοσίων σελίδων. Κι ύστερα ήρθε η ώρα του «Έρωτα στα χρόνια της χολέρας», που ήξερα πως έχει γίνει ταινία, μα δεν την έχω δει και που, μάλλον υποσυνείδητα, δεν διάβασα πρώτο γιατί ο τίτλος του μου φαινόταν αρκετά βαρύγδουπος.

Η αφήγηση εκτυλίσσεται γύρω απ’ την πρωταγωνίστρια, Φερμίνα Δάσα, και τους δύο άντρες με τους οποίους σχετίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της: τον σύζυγό της, επιφανή γιατρό Χουβενάλ Ουρμπίνο, και τον πρώτο της έρωτα, τον αυτοδημιούργητο Φλορεντίνο Αρίσα. Ενώ τα ζητήματα που θίγονται είναι πολύ ενδιαφέροντα (η θέση της γυναίκας, η κοινωνική κατακραυγή του έρωτα στην τρίτη ηλικία, τα γηρατειά και ο θάνατος), κι η ανάγνωση κυλάει σε γοργούς ρυθμούς, υπήρχε κάτι που έλειπε και δεν νομίζω πως έλειπε απ’ το βιβλίο, μα πιο πολύ από εμένα. Δεν μπορούσα να ταυτιστώ με κανέναν χαρακτήρα, κι όχι μόνο αυτό, αλλά δυσκολευόμουν να δείξω έστω και συμπάθεια ή κατανόηση απέναντι τους. Ήταν αναμφίβολα ένα απολαυστικό ανάγνωσμα, αλλά ίσως η ματιά της νιότης να μην μ’ αφήνει ακόμα να το καταλάβω σε βάθος.

Πρωτού κλείσω, να πω πως η δουλειά της μεταφράστριας είναι εξαιρετική και της αξίζουν θερμά συγχαρητήρια.

Advertisements

4 thoughts on “Εκατό χρόνια μοναξιά & Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας

    1. Κυλάει σαν νεράκι η ανάγνωση, άπαξ και συνηθίσεις λίγο τον χαμούλη, γιατί είναι κι εφτά γενιές με Αουρελιάνο και Χοσέ Αρκάδιο και καμιά στιγμή ξεχνάς ποιος είναι ποιος!

      Πάντως επειδή όταν το διάβαζα έτυχε να μελετάω και θέματα αποικιοκρατίας, όλα όσα βρίσκονται πίσω/δίπλα στην «βασική ιστορία» της οικογένειας, έχουν εξαιρετικό ενδιαφέρον.

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s